5 Aralık 2012

YUMURTA KABUĞU İLE ETKİNLİK...



       Öğretmen çocuklara isteklerine göre “tavuk” ve “yumurta içindeki civciv” rolleri verir. Tavuk olan çocukların yanına yumurta içindeki civciv rolündeki çocuklar yerleştirilerek anne ve yumurtaları şeklinde gruplanır. Her tavuğun kaç yumurtası olduğu sayılır. Sonra öğretmen dramayı sözleri ile yönlendirir. “Burası anne tavuğun folluğu (folluk kelimesinin anlamııklanır)” açıklaması yapılır. “Henüz yumurtalarımızın içi boş. İçinde civciv oluşması için belli bir sıcaklık gerekli. Bu yüzden anne tavukların uzunca bir süre üzerlerine oturması gerekir. (Tavuklardan yumurtalarının üzerine oturarak yumurtlayan tavuk gibi gıdaklama taklidi yapmaları istenir.) Ara sıra anne tavuk yumurtaların üzerinden kalkarak çevrede gezinir. Fakat yumurtalar soğumadan tekrar üstlerine oturmak zorundadır. Nokta şeklindeki civciv gittikçe büyüyerek çevresindeki incecik kan damarları ile besleniyor. Gün geçtikçe üzerlerinde tüyler oluşuyor. Gözleri kapalı ve hareketsiz şekilde bekliyorlar. Bir süre sonra yavaş yavaş hareketlenmeye başlıyorlar. Gagaları oldukça sert bir hal aldı. Minik civcivler sıkılmaya başladılar. Çünkü kabuk onlara oldukça küçük gelmeye başladı. Gagalarını yumurtanın kabuğuna vurarak bir kırma denemesi yaparlar. “Tık tık tık.” Aaaa evet. Kabuktan çıt sesi geldi, daha hızlı vurmalılar. “Çıt,çıt çıt.” Evet bir ışık göründü. Yavru civcivler kabuklarını kırarak çıkarlar. Üzerlerine yapışmış kabuk parçalarını kanatları ile silkelerler. “Cik cik cik,” diye ötmeye başlarlar. O sırada anne tavuklar bahçede dolaşıyorlar. Civcivlerini görünce hemen yanlarına gelip onlara sarsılıp öperler.”
       Etkinlik sonunda civciv olan çocuklara “Yumurtanın içinde kendinizi nasıl hissettiniz? Bir ışık fark ettiğinizde neler hissettiniz?” Tavuk rolündeki çocuklara “Uzunca bir süre yumurtaların üzerinde beklemek nasıl bir duygu? Civcivlerinizin dünyaya geldiğini görünce neler hissettiniz?” soruları yöneltilerek duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine fırsat verilir.
Ardından civcivler ve tavuklar olarak iki grup oluşturulur. Öğretmen “Civcivler annelerini görünce çok sevinmişler. Ve şarkı söylemeye başlamışlar.” diyerek bir civcivin başına dokunur. Başına dokunulan çocuk “Cik cik cik!” diye ses çıkararak özgün melodi oluşturmaya çalışır. Ardından öğretmen “Tavuklar civcivleri görünce sonunda onlara kavuştukları için çok mutlu olmuşlar ve mutluluktan şarkı söylemeye başlamışlar” diyerek tek tek tavukların başına dokunur. Başına dokunulan tavuk rolündeki çocuk aynı şekilde “Gıd gıd gıdak!” sözleri eşliğinde melodili bir şarkı söyler.